Medek vyšel ze školy »Moderní revue« jako jeden z pozdních epigonů jejího dekorativního symbolismu, užívajícího přesné, vybroušené a uzavřené formy. Ale na rozdíl od starších druhů vyznává v celém obsahu mladistvé své tvorby vitalismus, tíhne jako novoklasicisté k epické hutnosti v novele a brzy v lyrice zaměňuje utkvělou ztrnulost za dynamický pohyb. Z této doby vykazuje jeho lyrika knihu bájeslovných evokací z českého pravěku Půlnoc bohů (1912) a pateticky výmluvnou sbírku Prsten (1914; r. 1927 shrnul tuto mladistvou produkci jako První básně). V povídce napsal v 1. 1912-1914 čtyři práce, jež později shrnul s názvem Vinný keř (1928). V lecčems se vrátil k jejich technice v cyklu válečných povídek Vo.iák a bůh Dionysos (1925), kam zařazen i mistrovský kus o tragice světové války, Nejhodnější děvče z Groenendaelu (1928). V téže průpravné době vznikly essaye o Březinovi a Sovovi Dva hlasy (1921). Novou inspiraci přináší do básnického díla Medkova světová válka. Nadosobní a hromadné city zmocňují se tváří v tvář smrti odhodlaného srdce mladého muže; patos řečnický odsunuje princip symbolické, ustrnulé dekorace. V álečné dění, které Medkovi vrstevníci zobrazovali nejčastěji v jeho ničivé hrůze, se tu heroisuje, jsouc posuzováno jednak podle cílů, které si ukládá, jednak podle mravních sil, které dovede ve vojákovi probuditi. Sourodým výrazem tohoto smýšlení a cítění jest Medkův sloh lyrický: daktylotrochejsl{ý volný verš staví se do služeb ódy a hymnu, občas zhutnělých propracovanými rysy baladickými; krajinná líčení nabývají podoby freskových zkratek; všecko individuálně dojmové a citové se podrobuje nadosobní perspektivě a básnické typisaci. Nový R. Medek se rodí v r. 1915 a stává se známým šestidílnou ódou »Zborov«, která utvořila jádro cyklu Lví srdce) vydaného nejprve v Irkutsku 1919 (defin. vyd. 1919 v Praze) ; také »Přísaha« a troje vyznání touhy po domově, »Vltava«, »A to je ta krásná země« a »Pozdrav«, staly se východiskem české válečné poesie legionářské. Po návratu do vlasti následují lyrické knihy: vitalistický Živý kruh (1923), oslněný pohodou erotiky a domova; elegie otcovského srdce Láska a smrt (1925), notované s prudkou citovostí u Medka jinak vzácnou; a namnoze příležitostný a někdy i tendenčně suchý Český ráj (1937). 603