pením mladé generace s Jiřím W olkrem v čele. Ani mezi těmito proletářskými básníky, kteří se k slovu přihlásili hned po válce, nebyla »sociální zkušenost« výsledkem příslušenství k dělnické třídě, nýbrž výrazem t9uhy mladých vzdělanců původu namnoze měšťanského po revoluční přeměně světa. Zásadově se hlásili pod tuto vlajku duchové velmi různorodí: vedle starých stoupenců komunismu St. K. Neumanna a Ant. Macka mladičtí básníci, kteří se brzy nalezli v jiných oblastech lyrismu, jako Jar. Seifert, Konst. Biebl, A. M. Píša, Frant. Halas, Vít. Nezval, ale i uvědomělí duchové Jos. Hora, Jiří Wolker a Jindř, Hořejší, jimž zápas o sociální spravedlnost byl nejsilnějším podnětem inspiračním. Byla to však jenom krátká episoda, za které se dali touto názorovou vlnou dočasně strhnouti i duchové tak vyspělí jako F. X. Šalda nebo Ant. Sova a kdy její ozvuky vnikly do díla básníků zásad zcela odlišných, na př. Jar. Durycha a Jana Čarka. Později se hlásili k ideovému východisku proletářské revoluce stoupenci poetismu a surrealismu. Mimo společensky třídní zápasy, uskutečňující sociální revoluci, dodala především světová válka literatuře nové náplně, a to nejen po stránce obsahově látkové, nýbrž zvláště vydatně svou složitou problematikou. Na rozdíl od francouzských a německých dokumentů válečných trvalo dlouho, než k nám došla bezohledně věrná líčení válečných hrůz barbussovského rázu, mnohem déle, než se jich ve své mateřštině odvážili také čeští účastníci zápasu, sloužící namnoze s odporem v uniformách rakousko-uherských. Přesto 'ještě za války naznačili dva spisovatelé z mladší řady, ve válce přímo zúčastnění, jak český člověk prožívá válku. Dušezkumně pronikavé povídky Rich. Weinera z rakousko-srbského bojiště, označené případně >"Lítice«, zachytily s halucinovanou bezprostředností duševní rozvrat způsobovaný válečnými hrůzami v bytostech vojáků. S polské půdy, kde dávný antimilitarista Fr. Šrámek prožil se zjitřenou citovostí ponížení člověka i zVířete, poslal P. Křička v »Medynii Glogowské« svůj rozryvně pravdivý vzkaz o mravním konfliktu českého člověka, bojujícího proti svému svědomí a klesajícího pod tíhou tragické situace. Intuitivním pohledem do válečných hrůz a jejich společenských odrazů předešel skutečné vojáky spisovatele ve svých válečných povídkách i v partiích svých románů starý mistr K. M. Čapek-Chod; z dokumentárního 582