které dílem otupovaly ostří Masarykových vývodů, dílem snášely pro ně další skutečné i domnělé důvody, dílem však je plodně vykládaly z osobnosti a pragmatických záměrů jejich původce. Osobnost T. G. Masaryka i mimo oblast osvobození měla pečeť geniality; současné naše kulturní dějiny nelze si bez ní představiti; stejně jako kritické dějiny naše uvedl je na dráhu zcela novou. Osobitost jeho se zrcadlí i v slohu; jest prudký a vášnivý, úsečný a napovídavý, vroucí a nabádavý; 'bez ozdob, bez epitet a bez obrazů, spíše vyvolávající dojem diskuse než četby; opravdu sloh muže, jenž stále vzrušeně a pohnutě vedl dialog, ať se svou dobou nebo s hlasem svého svědomí. Přímým žákem a věrným stoupencem Masarykovým ve vědě i v poHtice byl František Drtina (1861-1925), ,profesor filosofie a pedagogiky na Karlově universitě. V Myšlenkovém vývoji evropského lidstva (1902) vyložil svůj názor, že cílem soudobé vzdělanosti jest humanita, t. j. všestranný rozvoj všech vlastností a schopností lidských, vedený láskou k bližnímu. Do služeb této myšlenky postavil i svou snahu o výchovu a vzdělání mládeže; výchova i vzdělání mají vésti k mravnosti, t. j. k lásce k bližnímu. Hlavním představitelem filosofického i etického positivismu byl propagátor »volné myšlenky« František Krejčí (1858-1934). Z filosofie vylučoval zcela metafysiku, problém svobody vůle řešil deterministicky, otázky noetické agnosticisticky. Mravní normou života jest mu shoda jednotlivcova s celkem; k tomu spěje celý vývoj. Hlavním jeho působištěm byla psychologie čistě empirická, dnes překonaná. Předmětem zkoumání třetího zakladatele »České mysli« a profesora na pražské universitě, Františka Čády (18651918), byla noetika. V ní hlásal potřebu víry jako základu a doplňku vědění. Čáda se stal u nás zakladatelem pedologie, pedopsychologie i pedopatologie. V duchu nového idealismu postavil se proti positivismu profesor fysiologie František Mareš (1857-1942), odpůrce Krejčího psychologie bez duše a etiky bez mravnosti. V literární historii proslul neblaze jako neznalý a tvrdošíjný obhájce pravosti RKZ (Pravda o RKZ, 1930, a Marnost baFl, proti RKZ, 1933). Z pěstitelů sociologie, budované u nás z podnětů Masarykových, vynikl její profesor na Svobodné škole politických 556