past způsobenou protireformací. Dobrovský, Kollár, Šafařík, Palacký jsou obhájci vznešených tradic české reformace a svobody svědomí, hlásají Bratrské ideály humanity. Naše znovuzrození je tedy historický vývoj docela přirozený; idea humanity docela přirozeně pojila se k snahám české reformace. Humanitní ideál, hlásaný Dobrovským a Kollárem, náš ideál obrodní znamená nám náš národní úkol vypracovaný a odkázaný nám naším Bratrstvím; humanitní ideál jest všecek smysl našeho národního života. Humanita, čistá člověckost, skutečně není než ideál všeobecného bratrství, ideál naší Jednoty, ideál vpravdě český. Naše národní obrození je pokračování ideí reformních, za něž Hus podstoupil smrt mučednickou. Ideál humanitní, základní a stěžejní idea, vedoucí všecko úsilí buditelské, jest idea naší reformace; humanita je jen jiné slovo pro bratrství. Naše národní idea humanitní netoliko nám, ale i národům ostatním musí býti pevným základem. Česká idea humanitní, česká idea Bratrství - toť vůdčí idea celému člověčenstvu.« (Vyňato z Pekařova kritického spisku »Masarykova česká filosofie« [1912]). Názory tyto se setkaly s nesouhlasem, jakmile byly vysloveny. V duchu národního liberalismu odmítl Josef Kaizl »Českými myšlenkami« (1895) Masarykovo náboženské pojetí českého života a českého obrození; odbornými studiemi literárně dějepisnými ukázali M. Murko, Jar. Vlček a Jan Jakubec, že naši buditelé nenavazovali tak na tradici národně reformační, jako spíše na západoevropské ideje osvícenské a romantické, dílem i na některé myšlenky slovanského Východu. Jos. Pekař v uvedené studii, nesené duchem vědeckého positivismu, historickou kritikou pokusil se vyvrátiti četné ideje Masarykovy »české filosofie«: Dobrovský nemohl a nemínil pokračovati v nauce reformační, jíž neznal; moderní humanita s českým Bratrstvím nemá nic společného; vůdčí idea našeho obrození jest spíše národnostní než náboženská; evropské osvobození na rozhraní XVIII. a XIX. věku nesouvisí nikterak s reformací; demokratický ideál našich dějin, jejž Masaryk předpokládá, není než obměnou Herderova a pozdějšího romantismu ; Masaryk není realistický vykladač historie, nýbrž ideolog. Tuto kritiku, proti níž Jos. Pekař v »Smyslu českých dějin« r. 1929 postavil svou positivní teorii vlastní, pozměnily výklady Masarykových přívrženců Zd. Nejedlého, Em. Rádla, Alb. Pražáka, K. Krofty, F. M. Bartoše a Jana Slavíka, 555