čemž se stále ozývá silné jeho etické cítěni. Z prvního období vedle menších spisků psychologických, noetických, z dějin filosofie (Blaise Pascal, jeho život a filosofie [1883]) a z filosofie dějin (Slovanské studie [1889, pouze I. část], jednající o národnostní filosofii ruské a slovanské) i estetických pochází velké dílo sociologické, zároveň však mravně nabádavé, Sebevražda hromadným zjevem společenským moderní osvěty (vydáno původně r. 1881 německy s n. »Der Selbstmord als soziale Massenerscheinung der modernen Zivilisation«, česky v překl. Ant. Žáčka až r. 1904) a obsáhlý samostatný pokus o třídění a soustavu věd Základové konkrétní logiky (1885). V prvním tomto období byl Masaryk občasným pronikavým kritikem literárním. Tehdy napsal do prvních ročníků »Času« několik břitkých posudků českého písemnictví, počínajíc odsudkem Vrchlického »Exulantů«. Krasovědný jeho spisek O studiu děl básnických (1884) jest »pokusem o empirickou estetiku« a staví obrazivou činnost básnickou nad ostatní druhy poznání. V druhém období, které předchází horlivá politická i kritická činnost za obrodu českého života kulturního, vstupuje do popředí filosofické práce T. G. Masaryka hledání české dějinné filosofie na základě historického rozboru našeho literárního a politického obrození. Články tohoto řetězce tvoří knihy: Oeská otázka. Snahy a tužby národního obrození (1895), Naše nynější krise. Pád strany staročeské a počátkové směrů nových (1895), Jan Hus. Naše obrození a naše reformace (1896), Karel Havlíček. Snahy a tužby politického probuzení (1896) a Palackého idea národa českého (z r. 1898, něm. vyd. 1898, české 1912). Ze soustavného sociologického díla podal T. G. Masaryk pouze ukázky (Rukověť sociologie, namnoze korektiv »Konkrétní logiky«, hl. o metodě sociologie, v »Naší době« 1901), zato v rozsáhlém díle S názvem Otázka sociální (1898) zevrubně rozebral a kriticky zhodnotil »základy marxismu sociologické a filosofické«. Náboženskofilosofické své snahy vyslovil v řadě zásadních článků v »Naší době« 1896-1898, hlavně v cyklu statí většinou literárně kritických, Moderní člověk a náboženství (knižně 1934), a v souborné knížce V boji o náboženství (1904). Statě ty se zabývají především otázkou titanismu a pronikavě vyšetřují vztahy západoevropského básnictví k náboženství; osobitě jsou v nich osvětleni Goethe, Byron, 550