kou a básnickou; umělecká složka byla namnoze podmínkou jeho kritických soudů. Kritické své práce z prvního období, otiskované hlavně v »Literárních listech«, shrnul do dvou knih: Juvenilie (1925) obsahují články a charakteristiky z obecné estetiky i poetiky, výkladem moderního symbolismu »Synthetism v novém umění« (1892) počínaje, a Mladé zápasy (1934), »posudky, odsudky a útoky z I. 1893-1899« jasně zobrazují Šaldovo revisionistické úsilí, namířené hlavně proti škole Vrchlického, jeho propagační služby vlastní literární generaci, v níž se zasloužil zvláště o Sovu, Březinu, R. Svobodovou. a jeho promyšlený, neúnavný a statečný boj za nové umění. Z období nietzscheovského vitalismu, vedoucího ke kultu umění impresionistického, prohloubeného však sociální etičností anglických myslitelů, pocházejí syntetické essaye o základních otázkách umělecké psychologie a mravnosti Boje o zítřek (1905), ovoce to Šaldovy episody výtvarnické. Pokus geneticky vyložiti a utříditi náš vývoj slovesný v 'Moderní literatuře české (1909) ukázal vedle daru 'zhuštěných charakteristik nedostatek historického myšlení. V Dttši a díle (1913), cyklu domácích i cizích podobizen literárních, seskupených kolem problému romantismu, vyzbrojuje Šalda (zvl. v studii »K. H. Mácha a jeho dědictví«) svůj rozbor prostředky odborně vědeckými, ale zůstává i nadále především mistrem syntetické charakteristiky. To dosvědčují čtyři spisky příležitostné: dvě dalekozraké přednášky jubilejní Genius Shakespearův a jeho tvorba (1916), Básnická osobnost Dantova (1921), důvěrné vzpomínky In memoriam R. Svobodové (1920) a essay Antonín Sova (1924). V přednášce Umění a náboženství (1914) kon~roloval vzájemný poměr poznání náboženského a uměleckého a postihl inspirační moc křesťanství pro básnictví. Mnoho kritických studií a podobizen zl. 19111922 se vmísilo i do pozdně sebrané knihy feui1letonů (Jasové i nadčasové (1936). Z knižních publikací poválečných opakoval přehled Krásná literatura česká v prvním desetiletí republiky (1930) omyly příbuzné přednášky z r. 1909. Zato v přednáškách a statích O nejmladší poesii české (1928) pochopil, zhodnotil a utřídil poválečné pokolení od Hory po Nezvala s pronikavým bystrozrakem, odhadujícím naráz hodnoty umělecky trvalé. Episodou jest charakteristika J. A. RimbaudJ božský rošťák (1930) s neobvyklou u Šaldy výzbrojí životopisnou; vrcholem essayistického 540