jiným, kdežto Rudolf Medek a František Kubka užili i po návratu ze světové vojny se zdarem novoklasické formy ve svých baladistických novelách, zasažených většinou stínem litic válečných. V celku mělo t. zv. hnutí novoklasické mocnou sílu kvasivou a obrodnou. Ostatní spisovatelé tohoto období postavili svou realistickou prózu naplněnou tendencemi vlastenecky, sociálně nebo nábožensky reformními do služeb lidově výchovných. Nepotlačili však v sobě úplně romantismus, který se u nich projevuje láskou k staromódnímu světu, vlasteneckým historismem nebo krajinným exotismem. Z těchto velmi četných spisovatelů nalezl Karel Dewetier (* 1882) svůj tón v evokaci starosvětského světa, oživeného drobnými figurkami: Náš pradědeček (1913), Mrtví žijí (1919), Loupežníci z českých lesů (1927) a j. Exotismem cizích světů naplnil své četné knihy Jan Havlasa (* 1883, vl. Jan Klecanda mL); Japonsko, Čína, Tahiti a ostrovy indické tvoří pozadí i prostředí jeho obrazů širého světa: Píseň korálových útesú (1912), Světla dalekých přístavů (1915), Pobřeží tanečnic (1923), Země pagod (1932) a j. Exotismem zakládajícím se na fantastic)rých představách geologické a biblické dávnověkosti vyznačují se spisy Rudolfa Richarda Hofmeistra (1868-1934). Česká feuiUetonistika v období realistickém a za odklonu od realismu. Literární pokolení, jež se buď přimklo k realismu neb prošlo jeho školou, přineslo do českého feuilletonu nový kvas. Naladěno valnou měrou kriticky, ironicky a útočně, měnilo i besedy pod čarou v soud nad soudobými poměry v národě a ve společnosti. Jako p.říve »Národní listy«, tak shromažďoval v tomto období až do války deník »Čas« nejhojnější feuilletony nového směru. Sám redaktor Jan Herben psával do něho lidovým slohem bystré lÍyahy, povah opisy a polemiky. Vlastním feuilletonistou »Casu« byl básník J. S. Machar, kryjící se značkou -by-o Vlastní oblast slovesné působnosti našel ve feuilletonu prudký a bezohledný satirik a polemik, virtuos nejrůznějších forem causerie zvláště obsahu politického, Karel Horký (* 1879 v Ronově u Čáslavě). Četné feuilletony, které otiskoval v různých časopisech, z nichž některé sám redigoval, shrnul do knih Pátek (1908), Hřivna (1912), Zasláno 534