kého estetika dramatu i povídky Pavla Ernsta a u starých, hlavně renesančních mistrů novely, křísili jednoduchou a sporou formu povídky dějově soustředěné, výra:zově hutné a uvádějící život na podstatné lidské typy. Jejich fabulistické potřebě postačila soustředěná dějovost, úsporná kresba typických povah, motivické vyostření, krajní předmětnost. Tyto formalistické snahy si občas podle německého příkladu osobovaly název n o v o k I a s i c i s m u. V tomto hnutí bylo zdravé vývojové jádro, a to nejenom jak,o nutného korektivu proti omylům impresionistickým a novoromantickým, ale i jako rozpomínky na potřeby povídky, útvaru to u nás macešsky zanedbávaného. Do předválečné doby spadá vlastně jenom slovesná průprava těchto t. zv. novoklasicistů, jejichž vývoj se později obrátil namnoze směrem docela jiným. ,Zvláštním vývojovým protimluvem nevyzrály v dokonalá umělecká díla" výpravné práce vlastních mluvčích a příslušníků hnutí, nýbrž starších autorů, které nový směr plodně zasáhl na vrcholu síly a na něž působil požehnaným vlivem; dokladem jsou pozdní novely R. Svobodové, rané povídky B. Benešové a především tři mistrovské knihy výpravné zkratky, Sovův »Pankrác Budecius«, Hilbertův »Rytíř Kura« a Dykův »Krysař«, jimiž česká drobná próza druhého desetiletí XX. věku vrcholí. Také autor, jenž se literárně vyžil v novoklasické novele, byl příslušníkem staršího pokolení, vstoupil však do literatury značně opožděně. Knihovník Národního musea, František Khol (1877-1930), při1nul nejtěsněji k staré renesanční novele vlašské. V /llusionistech (1911) zpodobuje působivými zkratkami marnou hru lásky v rámci světácké společnosti, v Rozmarech lásky (1915) napodobí i námětově italské povídkáře příběhy uměleckými a erotickými; Zrcadlo v baru (1916) hledá pod pestrými pitvorami moderního velkoměsta duše zklamaných' požitkářů a dobrodruhů sexuality. K cestám kulturního studia Kholova, oslněného zvláště XVID. stoL, ukazují též životopis Casanovův (1911), jehož dopisy vědecky vydal, a malba Benátek Město minulosti (1916). Nejvýraznější práce tohoto typu podali ha začátku své dráhy dramatik František Langer, romanopisec, divadelník a novinář Karel Čapek, jeho bratr malíř Josef a básník Richard Weiner. Autoři ti, jejichž tvůrčí těžisko spadá do doby poválečné, se pak obrátili ve svých prózách směrem 533