však A. M. Tilschová pokusila zabrati do svého líčení i lidové vrstvy, v nichž shledává mezi prostými a živelnými lidmi možnosti nové družnosti; nejrozsáhlejším náběhem k tomu jsou románové letopisy o proletářích a kapitalistech Ostravska za války Haldy (1927); z mezinárodní společnosti za války s vyzvědačským případem v popředí jest vyvážena Gita Turaja (1931). Z Prahy a její periferie, z vrstev měšťanských i dělnických, ze soumraku společenských řádů předválečných, udržovaných již jen setrvačností jsou váženy knihy jejích povídek s nehlučnými katastrofami milostného rozčarování v popředí : Hříšnice _a jiná prósa (1918), Město (1919), Hoře z lásky (1921), Cerná dáma a tři povídky (1924), Zlá tma (1928), Čert a láska (1929). Projevem vyspělé vzdělanosti slovesné jsou povídkové parafráze Ze staré Indie (1918; 1944 s názvem »Zlatý čáp«). , Mezi spisovatelkami, které po R. Svobodové stanuly v popředí vývoje české prózy románové, zaujímá A. M. Tilschová čelné místo vedle B. Benešové a M. Majerové. Názorově spojuje ji s oběma přesvědčení o soumraku měšťanského světa a jeho morálky; psychologicky se s nimi sdílí o bolest z ilusivnosti životní; umělecky touží jako ony překonati metodu impresionistického vnímání a naturalistického podání. Její společenské obrazy, působící často velmi sugestivně, se soustředí k individuím, většinou rozvráceným a rozpolceným, a ztroskotávají v pokusech o vystižení kolektiva; individua ta se však namnoze ztrácejí v syté malbě prostředí, jež básnířka vystihuje až s visionářskou účinností. Důsledným desilusionismem v lásce se podobá A. M. Tilschové trpělivá analytička podlomených duší Tylda Meinecková (1888-1938), spisovatelka románu Pout sedláka Graciana (1917) a Přeháňky (1929) i povídek Dům u tří srdcí (1916) a Hrdinové a bankrotáři (1924). Soustředěný zájem A. M. Tilschové o růst a rozklad měšťanské rodiny se vrací v románech L. Baudyšové, ale nabývá v nich zaostření spíše sociologického než pronikavosti psychologické. Libuše Baudyšová (roz. Zadinová "" 1877),' překladatelka z ruštiny, uzrála v čtyřdílném cyklu Jányšové (1919), Kvasící mládí (1921), Soumrak (1922) a Jitřenka (1925) ve spolehlivou letopiskyni typického maloměstského rodu středočeského s politickými zápasy od mladočeského liberalismu po politické osvobození v pozadí. Vyššího vzletu a citového posvěcení jest v četných jejích knihách nemno 527