gické stáří posměšně pohrdá; stavba jest rozsutá až k fragmentárnosti. Na vrcholku své síly stanul Fráňa Srámek v popředí českého slovesného umění a na sklonku války i v časné době popřevratové vykonával na mladší a nejmladší pokolení vliv rozhodující. Bylo to vitalistické období, nakloněné k optimismu a k smyslové idyle, v němž se po útrapách válečných rozvíjelo lidství zachráněné z bouřlivé vřavy světové. Tehdy bylo zapomenuto, že pod životními klady Srámkovými leží ukryta jednak protestní bolest, jednak melancholie z prchavosti požitku, jednak i pesimistická nedůvěra erotická; tehdy pro okouzlující impresionismus básníka hlubokého citu, ale uzounkého života intelektuálního promíjeny mu nedostatky konstruktivní a komposiční, jež mu znemožňují opravdovou tvorbu románovou. Volněji se skupinou impresionistů souvisí František SkáceIik (* 1873 v Přerově, t 1944 v Praz~), povoláním lékař, činný také jako zpravodaj o písemnictví, divadle a umění výtvarném. V novelistických prózách Sebevraždy milenců (1910) a Povídky o umělcích (1928) i v široce založeném románě stavovské problematiky Venkovský lékař (1937) zaznamenává intuitivně náladové, citové, ale i mravní záchvěvy duší, rozvrácených erotikou, uměleckým ztroskotáním, blízkostí smrti. Dva jeho klíčové romány mají široké umělecké, společenské i politické pozadí: Architekt Malota (1938) je psychologický román literární společnosti let 90. (Salda, Svobodová); Opustíš-li mne ... (1940) je dokumentární román o V. Dykovi. Etický živel odlišuje od ostatního impresionismu vrstevníků jeho psychologicky hutné práce, psané v nejlepších partiích prózou značně sugestivní. Nová vlna naturalistická. Ačkoli kritičtí teoretikové prohlašovali, že naturalismus jest nadobro překonán, cítili mnozí spisovatelé, že ani zdaleka nejsou vyčerpány jeho vešleré možnosti. Velký románový epik, . tkvějící ·kořeny v prvním období českého naturalismu, K. M. Čapek, ukázal plně až v druhém desetiletí xx. století, kolik lze z naturalistické metody vytěžiti. S jeho spisovatelským vyzráním se objevuje v Čechách nová vlna naturalistická. Míníme tím romanopisce a povídkáře, kteří se snaží o věcně přesnou malbu skutečnosti, založenou na dokumentech; podřizují deterministicky jednotlivce jeho společenskému okolí, zdůrazňují animální neb alespoň biologickou stránku živo 34 - Arne Novák: stručné qějiny literatury české. 525