Prozaickému jejímu dílu, jehož počátky sahají až do let 90., jest předeslána sbírka Verše věrné i proradné (1909), postupující od Macharovy kritické sebeanalysy a Sovova impresionismu k ironické zkratce Dykově. Stejně jako svou lyriku přeceňovala B. Benešová své tvoření scénické, které se v historickém zlomku svatovojtěšském »Slavníkovci« dopínalo výšin tragedie nábožensko-národní; posmrtně vydané Divadelní hry (1937) obsahují jen práce vesměs satiricko-veseloherního rázu. Nejbohatší byla žeň B. Benešové v novelistice. V knihách povídek Nedobytá vítězství (1910), Myšky (1916), Kruté mládí (1917), Tiché dívky (1922) a OblOlJ,zení (1923; nové rozšířené vyd. s pracemi z válečné doby hl. »Není člověku dovoleno« 1933 s názvem Rouhači a oblouzení) jsou předváděny hutným slohem osudy žen rozčarovaných erotickou zkušeností, obelstěných v touze po velikosti, neschopných uskutečniti vlastní požadavek mravní; rády ironisují život, neboť nic nesnesou méně než kompromis s ním a nejstatečnější z nich podstupují s ním nakonec úporný boj. Nejednou se spisovatelka dotýká i neradostného a krutého d~tství, tušícího všední hrůzu příštího života: ve Třech povídkách (1914, nové vyd. s n. »Chlapci« 1926) běží o osudy hochů, v poslední dokončené práci Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová (1936) o mravní kriše dívčí puberty. V románě Člověk (1919-1920), s dějem důmyslně prokomponovaným a rozloženým na řadu typických mužských i ženských postav, vložila složitý úkol mravního vzestupu ke kladu na muže hudebníka. Jeho vzdor a pochyby neroztaví ani umění, ani očistné přátelství, ani láska ženy, nýbrž teprve v duchu Dostojevského obětné a sebeničivé oddání se záhadné vůli boží; zde jest stupňována schopnost B. Benešové vystihovati dušezpytnou kritikou typické charaktery a poměry jihomoravské. Tam tkví svými kořeny první část válečné trilogie, Úder (1926), sledující ohlas vypuknutí světové vojny a spojených s ní všeslovanských nadějí na slováckém městečku; druhá část, Podzemní plameny (1929), rozvíjí události domácího odboje hlavně v pražském vzdělanstvu. Méně zdařilý závěr, Tragická duha (1933), vrátil se opět do původního východiska a tam rozpředl líčení poměrů těsně před převratem. I v této skladbě, jež obsahuje kritickou psychologii české společnosti za světové války a za světové revoluce, usilovala spisovatelka o .pevně vyváženou stavbu, opírající se hlavně o tragickou 519