tu dovolávat namnoze české tradice zeyerovské. Obě období této školy prodělal její kritický mluvčí Jiří Karásek; v prvním, sahajícím po definitivní zpracování »Gotieké duše« (1905), se k němu družili Karel Kamínek a Miloš Marten, v druhém, vrcholícím »romány tří magů«, Růžena Jesenská a v okruhu drobné prózy Jan Opolský; z týchž předpokladů vychází krásná próza Ant. Trýba. Svými začátky se přimkli k této družině Rud. Medek a Jar. Durych, ale oba se za války a po ní probrali k pevné osobitosti. Karáskovým epigonem z této periody byl překladatel Przybyszewského Karel Kamínek (1868-1915), horlítel pro intimní jeviště. Nad román Hřích (1894) se povznesl povídkami Dies irae (1896) a Dissonance (1899). Kamínek stlačuje děj na nejmenší míru, vnáší do novelistiky lyrickou mluvu, líčí rozplývavě duševní vztahy, rád vede dlouhé monology a nejčastěji předvádí závěrečné výjevy marné lásky, rozrušeného uměleckého tvoření, beznadějného samotářství. K novoromantice přízvuku úpadkového se přiblížila spisovatelka obdařená jedinečnou přizpůsobivostí, Růžena Jesenská (* 1863 na Smíchově, t 1940 v Praze). V lyrice opěvovala touhy a sny, naděje a elegie dívčí bytosti, oddávající se hře lásky a milovanému srdci mužovu; v upřímnosti, s jakou mluvila o své erotice, byl v její době velký kus odvahy k pravdě i lhostejnosti ke . konvenci. O tom svědčí řada veršovaných knih, z nichž uspořádala r. 1926 široký výbor Mládí. Erotiku svou ještě vystupňovala v pozdějších sbírkách dekadentní lyriky z let 1904-1927, z nichž pořídila opět výběr v knize Básně života a smrti (1932). Od konce 90. let přinášely časopisy od R. Jesenské novelistické obrazy zápasících a raněných ženských duší; postupně přibývalo v nich pestré romanesknosti, dekoračního nákladu a záliby v tajnostech. Nad povídky NaveZly (1900), Touha a láska (1902), Mimo svět (1909), Z kouzla světelných nocí (1919), Pohledy do duší (1920), Odhalená srdce (1923) vyniká Román dítěte (1905) se šťastně zachyceným prostředím staropražským, jež R. Jesenská vůbec skvěle vystihuje; romaneskní Legenda ze smutné země (1907) jest sentimentální parafrází osudů Zd. Havlíčkové. Další romány, na př. Nocturno moře (1910), Tajemství srdcí (1918), Hrdinství (1923), autobiografické Dětství (1929) a Láska (1933, s autentickým obrazem kruhu »Moderní revue«), vesměs s láskyplně prokreslenými postavami od 513