zkumnému, jež zaváděly k střízlivému podání, stavějí romanopisci nejprve skvělou zdobnost slova, oslňující popisy uměleckých předmětů, nádherných scenerií, musejních jednotlivostí. Posléze pochopí však, že právě živel popisný jest hlavním přežitkem naturalismu, který zatížil román neústrojnými prvky; ty se výpravná próza těsně před válkou snaží potlačiti a navrátiti se k původním skladným útvarům; od románu se obrací zájem k stručné a hutné novele, soustředěné kolem dějového jádra; v ní se zrcadlí nejlépe úsilí syntetické a snaha stylisačnj. Vydatnými pomocníky při tomto vývoji bylí českým spisovatelům cizí učitelé. Severští spisovatelé jako J. P. Jacobsen, Knut Hamsun a Herman Bang uváděli do prózy impresionismus a učili vzrušené mluvě; s Dostojevským odváděli A. Strindberg a Arne Garborg a především poněmčelý Polák St. Przybyszewski od positivismu k lidskému podvědomí jako k zdroji lidského jednání. Tak se hrdinou nové prózy stal člověk vzrušeně reagující, chorobně citlivý, přesycený r:ozkošemi, vznícený představami lásky a smrti i touhami náboženskými. Umdlené tyto duše zasazovány byly do prostředí přeplněného památkami starých kultur uměleckých nebo do citově s nimi spiaté přírody. Toto umění, pohrdající vším prostým a přirozeným, ztělesňoval O. Wilde. Ale i italský zástupce této nové prózy G. d'Annunzio a především Seveřanka Selma LagerlOfová i novoromantička R. Huchová a opožděně K. F. Meyer a G. Keller učili zároveň umění epické sevřenosti a kázně. Dekadence a novoromantismus. Nejpříkřejší stanovisko k naturalistické próze zaujali t. zv. dekadenti, seskupení kolem »Moderní revue«. Zprvu se klonili k zásadě »čirého psychismu«, který mínil zpodobovaU výhradně duševní stavy jednotlivců vyšinutých z mravního řádu a vzpírající se jeho sociálním potřebám. 'rrpným hrdinou dekadentního románu jest výjimečný jedinec, propadlý rozkladu duševnímu a tělesnému za příznaků ochablosti vůle, nechuti k společnosti, mystiky katolicky zabarvené a zvláště hořkého pohrdání ženou, známou pouze se stránky pohlavní. Hlavními učiteli této skupiny byl vedle Huysmanse a Przybyszewského i Francouz Jos. Péladan, pojímající úpadek jako jev společensky hromadný. Později se přichýlili dekadenti k novoromantice;která si pro výjimečné povahy konstruuje skvělá a tajemná prostředí a všechny činy svých postav vykládá zasahováním nadpřirozených sil; mohli se 512