vým hnutím i s persekucí a žalářováním členů »Omladiny«. Přikloniv se k anarchistickému směru francouzského původu, vytvořil mu v »Novém kultě« od r. 1897 orgán, spojující sociální utopie s bojem za nové umění slovesné a výtvarné. R. 1903 přešel na Moravu do redakce nejprve »Moravského kraje«, pak »Lidových novin« jako novinář, kritik a polemik; styk s přírodou a s lidem v Řečkovicích a Bílovicích n. Svit. obrodil jeho smysly a probudil v něm mocné cítění národní. Vytržen válkou, kterou prožil v jižních Uhřích a v Albanii, z Moravy, působil po převratu nejprve jako politik a poslanec na levém křídle českého socialismu, účastnil se vybudování osvětového oddělení v školském ministerstvu a nabídl posléze své orgány »Kmen« a »Červen«, vedené v duchu literární i společenské levice, myšlence komunistické; v 1. 1922-1927 redigoval orgány komunistické strany, věnuje se s mladickým nadšením propagandě ruského bolševictví. Od r. 1927 žije jako volný spisovatel v Praze a Poděbradech. R. 1945 byl jmenován národním básníkem. První jeho veršované knihy, vězeňský deník N emesis bonorum custos (1895) i obě sbírky vyzývavých protispolečenských protestů Jsem apoštol nového žití (1896) a Apostrofy hrdé a vášnivé (1896), spojují lyrické cítění s řečnickou frází. Za satanickými a proti křesťanskými postoji pohanského hedonismu a smyslné mystiky pohlavní, k nimž ve sbírce Satanova sláva mezi námi (1897) dospěl za vlivu Nietzschova a Przybyszewského, rýsuje se již pravý básník; ve Snu o zástupu zoufajících (1903) nabývá jeho touha po přerodu světa posvěcení sociálního a visionářského zanícení; volný verš, výrazově blízký slohu Sovovu, se rozpíná do široka, život vítězí nad módami knižními. Projevem hrdého citu národního je sešitek politické lyriky České zpěvy (1910), blízký V. Dykovi. Nové období Neumannova tvoření zahajuje Kniha lesů) vod a strání (1914), zrozená z denního styku s hvozdy, potoky a srázy brněnské krajiny. V Nových zpěvech (1918) přibyla k oblasti »Knihy lesů« skutečnost t. zv. »civilní«, . svět strojové a velkoměstské civilisace, v níž odhaluje drsnou a zdravou krásu všednosti, uctívané horoucím srdcem demokratickým a sociálně utopistickým ve volných rytmech; zde Neumann dosáhl největšího vlivu na básnickou mládež. Lyrickým deníkem válečných let jest Třicet zpěv'ů z rozvratu (1918). V »Nových zpěvech« i v tomto svazku 473