močník, vykladač a napodobitel moderní lyriky západoevropské, Emanuel Lešehrad (vl. Josef Maria Emanuel z Lešehradu, úředník Zemské banky, * 1877 v Praze). Trojí pořadí jeho Kosmické pouti (1930-1931, 1931-1934, 1934 -1936), která shrnuje jeho hojnou lyriku, vydávanou od r. 1898, ukazuje cestu od odvozené dekadence k sentimentální romantice a od ní k optimistické lyrice kosmické a mystické. Vedle francouzských symbolistů a dekadentů překládal z německého kosmika Momberta a z Američana Whitmana, kteří silně ovlivnili jeho lyriku původní. Ve stopách Karáskových a Arbesových pěstuje i povídku a román dušezpytných záměrů a napsal i několik scénických prací. Literárně historické jeho statě pouze informují a re ferují. . Některým mladším básníkům učarovala skvělá zdobnost symbolů a novoromantika nabyla u nich samoúčelné zdobnosti, nedbající ani o prožitek ani o novost motivů. Nejlepší z nich nalezli svůj výraz v jiných druzích slovesných (ll. Medek, Ant. Trýb) , jiným byla jen přechodným stadiem. Z ní vyšel i originální spisovatel a novinář Jaroslav Kolman-Cassius (* 1883), autentický povídkář i dramatik válečný, politický i umělecký satirik a výtvarný zpravodaj. Vzácným darem přednesu baladického a romancového, a to i v námětech lyrických, projevil se až kolem padesátky (Réva v záři měsíce) 1933). Sbírkami Ovčín (1937), Prsten (1941), Balady (1943) a Elegie (1944) dozrál v opravdového lyrika, který dovede najít ve zhuštěném výraze vždy nové tóny ve vztazích k domovu, ženě i smrti. S prudce prožívanou národní katastrofou z 1. 1938 a 1939 vypořádal se v mužných sbírkách Železná košile (1938) a Hranice hoří (1939) a nacistické běsnění stalo se motivem baladické lyriky v knize Koně v noci (1945). Dekadentní směr, odvrácený od života, vzbudil záhy prudký protitlak. Samo mládí volalo po vášnivém přilnutí k životu a k skutečnosti; moderní doba doléhala se společenskými a mravními otázkami na duchy čilé a zdravé, kteří pohrdali spiritualismem jako důsledkem neschopnosti a útočištěm omrzelého zhnušení. Tento protest proti dekadenci, ale brzy také proti symbolistickému pojetí básnictví zdvihl S. K. Neumann a v něm ho později následovala řada básníků. Stanislav Kostka Neumann (* 1875), narozený 5. června 1875 v Praze ze staroměšťanské rodiny, prošel pokrok 0 472