novitě K. J. Erbena. Se svými vrstevníky vyznával kriticismus, erotickou skepsi a realistický revisionismus a přilnul proto k Macharovi, s nímž ho spojuje i souhlasné pojetí poesie politické; z vlivů zahraničních jest patrné působení intimní i sociálně revoluční lyriky Heinovy. Celek, jejž vytvořil z popudů životních i knižních, z proniknutí lidu a kraje i z plnosti doby, jest však dokonalým organismem, osobitým a účinným. Látkově, nikoli slohově, se stýká s P. Bezručem Čeněl{ Ostravický (vl. Antonín Hiittler, 1869-1912), který promítl svou lásku k slezské domovině a svůj odpor k útisku nejzdařileji v Písni o Ondrášovi (1902). Vydatně se u Bezruče učila sociální poesie poválečná. Z mladšího pokolení, které vystoupilo slovesně až po básnickém převratu, náležejí ke skupině realistů ti, kteří přilnuli k zemi a k její skutečnosti a čerpali inspiraci spíše z kritického rozumu než z hloubek citových. Výrazově se stavěli nejen proti epigonům Vrchlického, ale již také proti obrazovému symbolismu Sovovu a Březinovu; Macharův vliv jest zřejmý alespoň v jejich začátcích. Josef Holý (1874-1928), rodák z Jičínska, ale dlouho usedlý v Brně; shrnul své prostě zpěvné, satirické, výrazově drsné verše do svazků Památník a Skokády (1897) a Padavky (1897); protispolečenský vzdor svéhlavého individualisty vyjádřil eposem jakéhosi hrubozrnného Peera Gynta z české vesnice Vašíček Nejlů (1899 a 1901 ve dvou dílech). Knihami reflexe a společenské kritiky s hutnými sociálními baladami jsou Elegie (1903), Mračna (1908) a j. Milostné sbírky Panenčiny knížky (1905) a Adamovské lesy (1905) obsahují prostoduché, až lidové písničky bezstarostného srdce a splynutí s přírodou. Katolicko-mystických výšin dosáhl na své bohaté dráze Antonín l\'lacek (1872-1923), chlouba českého básnictví dělnického. Hluchota jej odvedla od studií k řezbářství a nadšení pro dělnickou věc učinilo z něho významného socialistického novináře. Pod různými pseudonymy psal články a feuilletony do Práva lidu a Rudého práva, pěstoval proticírkevní agitaci a vedle toho překládal z četných jazyků světové literatury; i knihomilské hnutí u nás mělo v něm jednoho ze svých nejhorlivějších průkopníků. Vedle essayů psal povídkové prózy; v mistrovské novoklasické novele »Robert Ďábel« z knihy Dvě povídky (1921) dovedl sevříti uprostřed gotické perspektivy problematiku tita 452