MUŽNoU a důvěrnou rovnováhu, s kterou stanul v pětačtyřiceti letech uprostřed hvězd. ného a plesného kosmu, nalezl N eruda i v mi. krokosmu českém. Zprvu jen feuilletony a kritiky, později zvučné chansony vlastenecké, posléze nejosobnější lyrika a drobné epické kusy umělého broušení prozrazují, že někdejší světoobčan, plný nedůvěřivé a záporné ironie k horování vlasteneckému, zaujal k domovu, k národu, k tradici stanovisko důsledného kladu a shovívavé lásky. Miloval.li již dříve, zpola instinktem dítěte z lidu azpola vkusem umělcovým, vše, co zpívá a jásá, šumí a šveholí v koruně stromu ná •rodního života, lidovou píseň a starobylý tanec, vtipné pořekadlo a fabulační šprým, sestupoval nyní vždy hloub ke všemu, co tkví v kořenech: čítal pilně v Slov. níku Jungmannově, a bylo mu, jakoby byl přijal os~ěžující lázeň; probíral se opětovně Mudroslovím Ce. lakovského a cítil vostré původnosti přísloví dech odvěký; nemohl se vynačísti Erbenových pohádek a jejich bájeslovných výkladů. Nikde neprojevil krásněji své zanícení slohové, hledající v uměleckém díle především »foremný květ českého národa«, než ve výmluv= ném odstavci, v němž hlásá uvědomělou kulturu a neumdlévající kultivování mateřské řeči: ale kázeň ta značí pro Nerudu mužného především disciplinu lásky a něhy. V sedmdesátých letech, kdy vymírali poslední mluvčí předbřeznového obrození, a kdy přicházelo pokolení štastnější a extensivnější, než byla bolestně intensivní generace »Májová«, oblíbil si Neruda nový způsob v portretování a oceňování představitelů 80