vami a zalitém vítězným sluncem. Husitský národ si řešil dotud své bytí jako otázku mravní a náhle byl zaskočen bezohlednou silou, která uctívala pouze moc a zevní energii. Za této doby osnová nejhlubší a nejvážnější duch český v lesnatých a divokých úvalech Českomoravské vysočiny svou koncepci života: Jan Amos Komenský skládá "Labyrint světa". Marností, klamem a ilusí jsou mu paláce, kde v sebedůvěře vládne bohatství a panství, stejně jako chrámy, v nichž lidé slouží spíše nádheře a rozkoši než Bohu; hrou smyslů a pře. ludem jsou kopule, sloupoví a schodiště; pravdou a jistotou srdce křesťanova jest pouze návrat do duo chovního Jerusalema, do města božího. A současně na rozkaz a z prostředků cizinců nebo zciiáčtělých Čechů roste pod rukama vlašských architektů při řece Vltavě kamenný labyrint svět.a, v němž- všecky dary země, všecky iluse zraku, všecky možnosti hmoty jsou zužitkovány a znásobeny. Praha barokní ztělesňuje novou lásku k skutečnosti a vládu nad ní; zosobňuje hierarchii nové společnos· ti, která se skládá ze světských vladařů nad životy a statky poddaných a z církevních vladařů nad dušemi věřících; hlásá svými stavbami a písní svých zvonů krvavou slávu aristokratického a kněžského imperia. lismu. Krev a slzy namíchány jsou do malty, která spájí kameny v smělých klenbách jesuitských chrámů a šlechtických paláců; karyatidy nesoucí na krásně ohnutých plecích tíhu portálů a vzlet balkonů, mají mimoděk vepsánu v rysích bolest poddaného lidu, je. hož práce a poslušnost hradí výlohy panského lesku; ano, odvážil bych se říci, že do základů velkolepé barokní Prahy zazděn byl osud celého pok~řeného národa: chápeme již, proč se na nás barokový genius loci dívá maskou tragickou? Osloví·li nás, nepromlu~ ví dojista v naší mateřštině. Nejen architektoničtí