a sentimentáln~ .v~c~ov~. ~ Bás~k~&~l1!3l1~ftíJivi~~ Její • ()!>r~: zotvornost, opaJeli Ji vldlnam1 sveta lepslho ne]; sedá sku. ~~čI1OS!' v.~biU ji z Ú7Jkých zdí města do přírody vždy ochot· né vyslechnoutin.ejjemnější .. záchvěv .. jejího· p()DoiiřenéIio srdce. !:iJ.,~"áll1í bouřlivácJze školy mladoněmeckepodpo. rovaIU~j!_~polečenský vzdor,její. t()u.!t~po osobílíiD.osvob..Q~~ní z pout tradice, její ženskou pýdhu - a pnhfédfi.:r~ ke . zdrojům těchto. revolučních snah" nesetkávala se s~~Ýl1!_Ol_enšímnež s první ženskou odbojnící - básníř. ~QJh_~G~()rge Sandov~ Dnes víme, že vliv prudké roman· tičky francouzské na vrcholná díla Karoliny Světlé brl da· leko menší než se dříve věřilo, a že Karolina Světlá j'ako žena a umělkyně dospěla k vyšším kladům než Aurora Ou· pinová - ale to neznamená, že bychom směli podceňovati vliv francouzské poetky na mládí Johaniky Rottové. Pražská mladá měšťka naleZlla u nestárnoucí paní z Nohantu všecek odboj,ný romantism: Rousseauovu lásku k přírodě a k svobodě, naprostou volnost bouřného citu a vášnivého milování, rozhodné schválení veškerých ohoutek překypujícího individua, výmiuvný odpor proti společnosti a jejím konveniencÍm. V prvním životním období Karoliny Světlé jest jí básnířka "Indiany" a "Lélie" protot}'pem ženství a vroucně milovaným protikladem všeho, co j'i doma svíralo. V odboji proti domovu u dvacetileté Johanky Rottové dlužno si povšimnouti ještě jednoho činitele - jest t~E!.~~_ Olen! ná!:~Lvl~t_~I1~~Ý.2!ct~rý .do.i"oQiny Rottovy vnášel J()!!.a_~č.!l1~~l!!~h.J:l~trM~!:, ~tive<.=J')eze vzletu, idealista dobře .připoutaný k zemi, člověk úzkoprsý, ale srdečný. Jeho vlastenectví mělo pro vášnivou bouřlivačku cosi opoi~ _ _ l1~h.o a osvobodivého, co vanulo k. ní rovněž z českého pí~ s.eJ1.lnictví obrozenského; mocný a 'neklamný pocit poctivé kmenové příslušnosti oprošťoval. duši z konvenčních lží J!t~QPražsk~ho prostředí; ~vo4llLa čes!l1~ Jidovost byla J~etn protir~<1_ajícítI1 . sea neupřímným životním hOd~ E()t~],uržoasie; sama řeč, v níž bylo možno vyjádřiti nepokrytě citovou i obraznou skutečnost nitra bez tradičně společenských ohledů, měla v sobě cosiomlazujídho. A tak 74