Mu2ovt' A OSUDY. 305 jako Timur - ale i jako Michel Angelo neb Beethoven či Balzac, tyto zrůdné débauches dle pojetí pana Prostředního. Nařiďte mu, aby 'se krotil, mírnil, držel ha uzdě, zadeklamuj te si před ním o mra vním oprávnění, odvolávejte se na nutnou rovnováhu a odpovídá vám jako Timur v "Rendsch Nameh" moudrého starce západovýchodního: "Wa~? Jhr missbilliget den krafťgen Sturm des Obermllts, verlogne Pfaffenl Hatť Al/ah mich bestimmt Zllm Wurm, so hďtť er mich als Wurm geschaffen." Co překvapí však u této svévolné Lessingovy polemiky pro p0lemiku též duchy opravdu svobodné, jest nedostatečný výběr odpůrců. Lessing často zápasí s duchy příliš malými, kteří jsou příliš odměněni za bědnost své existence, jestliže, dle slov Heineových, zachycuje je do svých slov jako hmyz uschovaný pro věky· v jantaru. Lessing zná ovšem lest Prokrusta, praotce všech intellektuálních ukrutníků, jenž velké ze svých obětí zmenšoval a malé zvětšoval: přes to však, ač dělá z bědných skribentů sebe dialektičtěji typy, vynakládá intellektuální sílu neúměrně na vzpírání břemen příliš nepatrných. Dvakráte ~daroval mu osud dva ne sice rovnocenné, ale přece nadprl'tměrné protivníky: v překypujících mladých letech Gottscheda, krásně vypraeparovanou zkamenělinu školometského lžiklassicismu, a na konci dráhy pastora Goetze, dokonalý exemplář zkostnatělého lutherství. Lessing si dlouho v ukrutenském rozkošnictví pohrával kořistí a pak jí nepustil, dokud v ní bylo kapky krve. Divadlo na tuto krvelačnou hm, při níž Lessíng zálibně potřásal svou lví hřivou, jest velkou intellektuální sensací. Zprvu se zdá, že hledá slabá místa jich zásad a nauk, kdežto v pravdě Lessing odhaluje nejbolavější místa jejich 20