MUZOVc A OSUDY. 285 pokus o provedení živlu dekoračního na účet principú tektonických. Mnohem hlubší affinitu pocítil duch občanský a maloměšťácký k nově příchozímu slohu empirovému, který cestou mezinárodního sdělování kulturních ideí a uměleckých forem dostal se k nám ze zá-· padu. Na komunikační té dráze arciť mnoho podstatného vyprchalo z nového stilu, jenž k nám přicházel obmezen pouze na pouhý tvarový výraz architektonický měšťanského charakteru a ztrativ svoje púvodní poslání kulturní. I tento sloh, jenž měl se státi nejvlastnější stavební mateřštinou venkovského maloměšťáka, zrodil se ve svém domově z hlubokých krisí kulturních. Německá literární i francouzská politicko-sociální revoluce, Goethe i Napoleon - toť byli praví představitelé dúsledně domyšlených principú, jež pak ztuhly v empirovém slohu; návratu k antické přírodě, k starověkému hrdinství, k neohrožené obnově společenského zjednodušení. Ale nám do Čech přišel empire již, když vybouřily se ty vášnivé obrodné síly, vyžádavše si tolik krvavých a kulturních obětí, a když z obnovy antiky nezústalo mnohem více než právě střízlivá jednoduchost; tvarová umírněnost, ornamentální skoupost architektonická. Bylo to právě ve chvíli, kdy maloměšťácký názor životní zasednouti mohl k panování. Velicí osnovatelé dějin vybili své síly a schopnosti; monarchistický i feudální princip vládní vyčerpal se v zoufalém boji proti geniálnímu zástupci politiky empiru, proti Napoleonovi; nadšení intelligentní mládeže a probudilého lidu vyhoře\) ve válkách za osvobození; moc válečná, moc finanční, moc mravní byly vypotřebovány; velký prúmysl a obchod sotva se zvelebovaly po těžkých ranách - jen maloměšťák neporušen a nevyšinut s kolejí trval.