226 ARNE NOVÁK: stručněji naznačiti náboženskou náplň vůdčích národů evropských. Vydal jako výchovné heslo pro Němce úsili o nové, positivní živé náboženství, skládaje do něho veliké naděje jako do prostředku zmohutnění ryze německého charakteru; ale nepřihlédl nikde, že podobné úsilí charakterisuje celou kulturní Evropu, - kde tu jest možnost svébytného národně náboženského charakteru? Než ani ethnickástránka nové oblasti, do níž de Lagarde přenáší podstatu národnosti, není úplně promyšlena; požadavky staví se tu vůbec jako dané ,znaky. Pavel de Lagarde rád přisuzuje rysy, jež by si od národní povahy vroucně přál, charakteru již jako evidentní znaky; chtěl míti Němce věrnými a pravdivými a tvrdil, že dle věrnosti a pravdivosti se charakter německý předem pozná - toť pravý bludný kruh, naprosto nedůstojný národnostního filosofa a psychologa. Vytknuv však důrazně individualism jako vůdčí rys německého charakteru i jako nejmocnější prostředek nové organisace národní, vykřikl de Lagarde zmužile a včas samu úzkost doby - jako hlasatel charakterního individualismu v době davové stádnosti, za postupu socialistické organisace, za kulturní nadvlády průměrného středocestí bude de Lagarde vždy připomínán vděčně. Sám shrnul vnitřní toto poslání hutnou větou: "V nové epoše našich dějin jest naší hlavní úlohou vychovávati jak možno z nejčetnějších lidí osobnosti, charaktery." Nejsou to pouhá prázdná slova, za nimiž se skrývá snad frasovité pathos -" jsme tu v samém ohnisku národnostní filosofie de Lagardovy. Slova, jimiž de Lagarde hlásá potřebu, ba nutnost mohutné a tvůrčí individuality pro národnostní růst a rozvoj, mají nejvyšší temperaturu a nejhlubší pathos jeho enthusiastického citu. "Zdroj pokroku v