MU20vÉ A OSUDY. 215 cha Werdera v Berlíně, odešel jako soukromý učenec do Schleusink. Po třech letech povolán byl na stolici východních řečí do Gottink a stal se tak nástupcem slavných orientalistů Ewalda a Michaelise. Dvaadvacet roků, které tam prožil v horlivé práci, nebyla léta vnitřního klidu: stoje stále v úporné polemice proti vědeckým odpůrcům, vrhaj e do vědeckých sporů celou prudkou vášnivost své hrdé povahy, straně se vysokoškolského okolí, vystoupiv posléze s nebezpečnou kritikou církve i státu, nedovedl se Pavel de Lagarde upokojiti. Poznal sice úctu, která jest chladným obdivem a maskovaným strachem, ale nepoznal úcty, jež jest oddanou sympathií a přátelskou věrností; poznal ohlas svých politických názorů, ale pravidelně s té strany, odkud se jí neočekával a nežádal - a tak se cítil vždy osamocen. Teprve smrt r. 1891 ukázala, že jeho působnost a jeho sláva zasáhly širokými kruhy svět vědecký i politický. Vědecké dílo de Lagardovo dovede oceniti jen orientalista z povolání, jenž zejména zná dějiny textové kritiky starého i nového zákona. Vyšed ze školy Ruckertovy, která mu přiblížila zvláštní ovzduší orientu, a ze školy Lachmannovy, kdež poznal objektivní kritiku pramenů i přesnou interpretaci skutečně zjištěných dějinných faktů, položil si de Lagarde veliký a obtížný úkol vydati kritický text bible, se zvláštním zřetelem k jazykovému vzniku literatury starozákonní. Podnik arciť se neuskutečnil; průpravné studie grammatické, hlavně v oboru armenštiny, koptičtiny a syrštiny, podrobný rozbor žalmů a pentateuchu, zkoumání starocírkevního písemnictví syrského a španělského, vše to odvádělo Pavla de Lagarde od vlastního plánu. Tři hlavní kořeny sbíhají se v obrovských nesouměrně stavěných dílech orientalisty de Lagarda,