MULOVI: A OSUDY. 131 mění ničeho na této hořké filosofii dějin. Nelií tu jásavý optimism Viktora Huga a Jaroslava Vrchlického, jimž legenda lidstva jest vzestupem od temnot k světlu, od křivdy ke spravedlnosti, od násilí k lásce. Ve všech třech nových Macharových knihách ční v popředí kříž, strmý, gigantický, nehybný kříž. V "Barbarech" stříká na něj krev ze zápasu mezi knězem a žoldnéřem, v "Pohanských plamenech" zakrÝvá drsné dřevo dříku i břeven umná malba a plastika umělců z rinascimenta, v "Apoštolích" ufíkají se do jeho stínu nadšenci víry, ryzosti a pravdy se svými ranami a vzdechy. Ale ve všech třech knihách šeří se nad křížem dvě obrovské peruti netópýří, křídla to ducha Zla. A všude jest On vítězem. V suchopárné a jednotvárné knize "Barbaru" zápoll papežství s císařstvím, smyslová rozkoš s klášterním asketismem, církevní modloslužebnictví s východním poznáním pravdy. Vlee než dvacet papežů reptá, proklíná, strojí úklady; staří klášterní anhalisté se parafrasují až do únavy; drobné legendární aerotické příběhy jsou dekorační výplni. Která idea vítězí u Machara v zápasech středověké Evropy? Otázka není položena správně: zde není vllbec zápolení myšlenek, nýbrž animálnleh pudů, hmotných zájmů,' panstvíchtivých 'instinktů. Vítězí pouze sila nadaná nejvyšším stupněm úskočnosti. "Pohanské plameny" jsou knihou vlašské renaissance: místo mnicM italští malíři, místo německých císařů rodiny condottierů, místo klášterních kronik volná parafrase Vasariho s Mutherovým výkladem. .. pouze papeži zůstávají, zvláštní to miláčkové Macharovi. Po prudkých březnových vichrech středověku rozjíhla a sesládla Evropa; vášně mají umělečtější masku, zápasy divadelnější dekoraci, čtenář není unavován střízlivou prósou al1nálll, nýbrž mnohoslovným katalogisováním obrazů a soch.