84 ARNE NOVÁK: k jejich čestným episodám, a také "Lumir" bude naň s povděkem vzpomínati. jediné větší dílo poetické, jež po Kamperovi zůstalo, román "Bílá láska", jest knihou malebné improvisace; nic více. Kolem jakési naivní staropražské selanky šumi a plní se popisné partie plné barev, světel, záře a tepla, v nichž zpívá a plesá pittoreskní a starožitné kouzlo čistě malířsky pojaté Prahy. V tomto románu bez děje a bez vzruchu zatlačil naturalistický impressionista z rodu Viléma Mrštíka úplně vypravovatele, jenž by měl konstruovat příběh a komponovat posta:ry, a tak Jaroslav Kamper velmi ležerně a pohodlně nakonec zapomíná, že chtěl být románopiscem a rozfukuje lehký dým papirosy svého rozmaru, improvisuje na thema krásné Prahy. Jaroslav K,:unper neměl mnoho smyslu pro román, ač jeh~) jediná púvodní kniha a jeho hlavní překlad (CouperusLlv "Osud") patří lláhodou sem. Ze vší literatury n1de vše hořel pro divadlo .. Znal je až na dno, jako dlouholetý kritik, jako neúnavný pořadatel moderních dramatických cyklů na Smíchově a v "Uranii", jako vúdce oposice proti "Národnímu divadlu", posléze jako dramaturg na Vinohradech. Nemiloval však scenické umění jako většina moderních: nebylo mu ani psychologickou školou, ani kazatelnou ethiky ani svědomím doby Ŕ nebyla to však také jen lhavá elegance, hravý púvab a dravý esprit, co vyhledával na jevišti. Zdá se, že zcela v duchu XVI I I. století stavěl v dramatě nade vše kouzlo přeludu, dar volné iIIuse, nezúčastněnost rozkošníckého pozorování. Proto. obnovoval ony časové gemy scenícké, v nichž iIIuse dostupuje vrcholil, rozmarnou stínohru, divadlo loutkové... jak by se tím býval zavděčil společnosti v domě Bretfelrském! jeho práce z dějin našeho dramatu a divadel-