mravy, všecky staré obyčeje, písně a hry se mu zdají hloupé, a j(onečně zkazí tím opičením i svoa krásnou řeč. Mysle, že mluví po selsku příliš sprostě, učí se to po městsku, a že bývá z většího dílu ve městech řeč pokažená, to je stará historie. Za celý den bych vám, milý tatíku, nevypověděla všecku zkázu, která z parády pochází. " "Oh, milá paní, však já mám z toho dobrý rozum a ví!,ll, že to za čerta nestojí, a zvlášf u sedláka. Reknu jen ku příkladu u nás. Dříve si naše selky na všecko samy napředly i na pleny, a hrubší věci i samy utkaly. Teď plátno prodají a koupí bavlněné hadry, řídké jako mlhu. Ovšem to nebylo zdarma, ale člověk k tom~ poznenáhla přišel, ani nevěděl jak, a byla to věc nepřežitelná. Když míval chlapec pěknou šarku a kamizolu, děvče dvě nedělní sukně, dvě zástěry a pas, měli to na kolik let a šetřili toho jako zlata. Nyní má sedlák dva soukené kabáty, šarky a kazajky. ° ženách hřích mluvit I Nemá-Ii dvanácte sukní, kdož ví, kolik drahých šněrovaček, zástěr, plen a kabátků, není spokojena, a k tomu ještě přes chvíli cos nového. Já vám povídám, dvakrát tolik stojí ten nynější šat, a nevydrží polovic, co náš starý. Co ty selky hlav si nalámou, jak by nejlépe tu parádu vytloukly, a co hubě soust utrhnou, to mají náhrady. Sám čert je svádí, a půjde-li to, tak dál a dál, sežere paráda chléb. Není ·divu, že nás Pánbůh treSCe!" Slova ta připomenula mi póvěst z mého domova (blíže Krkonošských hor), kterou jsem jeden 68