9. mestUjící popisují nám cizí krajiny jako za. C hrady, všude po polích zelenají se stromy a jsou k užitku i k utěšené ozdobě. Jenom u nás bývá někdy jednotvárnost až k umdlení, nic než planina a holé role, nikde stromku, nikde křoviny. Kdyf to na některých stranách za Prahou nic jinak nevypadá. Tím více mne tu překvapilo několik polí, kde jsem mnoho štěpných stromů po mezi nasázených spatřila. Divila jsem se, že přece jeden hospodář je milovník št~pařství, ale nebylo tomu tak. Stromy ty stá1r. tu Ještě po dědovi, který v tom zahbení nacháze, po jeho smrti přišel j;ný hospodář a ten strómy okolo pole a statku až na několik posekal a zahynouti nechal. Smutnější ovšem je jiná příčina, která se tu vůbec udává, proč tak málo ovocných stromů viděti, an tu místa dost ladem leží, jehož by se k štěpnici dobře použiti dalo. Praví se, že bývá každý strůmek od nezbedné luzy zkažen, a stoji-li v poli, že se často i velký kus pole sešlape. Jednomu rychtář,i podřezali přes pUl kopy stromků, které si byl nasázel. I řt:kla jsem, že by se to snad nestalo, kdyby v tom všickni najednou jednosvorně začali. To je opět ta bídná stránka našeho školního vychování. Tabulkami: "Š k o dat n a str o mech činěná, trestá se tak neb takl'" nepřivede se lid k ničemLl, ba jeho svévole setím jen podráždí. Kdyby ale byla za školou malá štěpnice, kde by se dítě učilo, jak proutek z jádra 3S