pence, kritika a odpadlíka české dekadence ze soumraku století zaznívá v různých variacích a pod rozličnými symboly "děs z prázdna, které se před námi náhle rozevře, děs z marnosti všeho našeho snažení a usilování"; tato zhoubná chiméra posedá nejednoho autobiografického hrdinu Dykových raných povídek a tragikomedií, a také mladistvé postavy hackenschmidovského cyklu jsou jí přepadány v bdění i ve snách. Ale právě historicko-politická perspektiva těchto románových akt českého pokrokářství stejně jako elegické a ironické glosy k naší dějinné tragedii v časných básních Dykových nasvědčují, že poeta, zvyklý objektivisovati vlastní stesky a hoře, pociťoval od začátku i druhou, obecnější1stránku děsu, děsu nikoliv nihilistova, avšak děsu z nihilismu, "děsu ne pouze z prázdna před námi, ale děsu z prázdna, jež se před námi všemi rozvírá, jež ohrožuje názor, jež tarasí cestu do budoucnosti". Zdá se však, že mladistvý Viktor Dyk sice prožíval tuto nadosobní a národní tragiku, ale že mu potud chyběly slovesné prostředky, aby ji vyjádřil a epicky promítl. NebOť těchto musil teprve lidsky a umělecky dorůsti a to nikoliv bez přispění velkých dějinných událostí, do nichž sám zasáhl a jež daly spravedlnost jeho rozhledu na dílo otců i dědů. Kdy se v básnické obraznosti Dykově "děs před prázdnem" počal vtělovati v postavu a v osudy Emila Sal'ocha, nelze prozatím přesně určiti. J. O. Novotný, který - v Národních Listech dne 31. ledna 1932 - poprvé zkoumal chronologii"posledního románu Viktora Dyka", soudí, opíraje se také o autorovo vyznání v Moderní Revui r. 1922 (ve stati Z m i z e I á I i t e r a t ura), že Děs před prázdnemyznikal nedlouho po Pro s i n c l~ ale že jej 'předcházela práce o romá 284