"Arabeskami" (1864), chtěje naznačiti, že stoji na rozhraní mezi výpravným uměním a novinářskou besídkou a že se spokojuje genrovou drobnokresbou, aniž míní v psychologii postav neb v dějové stavbě se povznésti k epice nejvyššího slohu. Někdy rozmarný humorista s ostrým realistickým pohledem, jindy citový romantik s hrou nálad ft dojmů předvádí tu postavy a postavičky, hlavně jak je znal z malostranského domova a z cest, ve slohu německých spisovatelů poklasických, zvláště Jeana Paula ft Borna baví se s nimi, se čtenářem, se sebou samým a někdy již vytváří stručný, zaokrouhlený spádný sloh moderní prósy, dobře hovící kvapu a napetí nové doby. Také "Arabesky" jsou dilem mnohých slibů, i když leckde prozrazuji začátečníka. Jen začátečnictvím beze slibů jsou současné dramatické práce Nerudovy psané ještě dříve než si Neruda jako kritik osvojil znalost technickou i literární scénické tvorby; některé z těchto malicherných pěti jevištních hřiček sem tam se objevují doposud na divadlech ochotnických, kdežto strohá groteska povahokresebná v tragickém slohu "Franceska di Rimini" (1870) náleží již výhradně dějepisu literárnimu. Svobodomyslný novinář silného lidového cítění a česky národní opravdovosti, jehož stopy byly patrny jak v některých arabeskách tak ve knize veršů časových, zapustil počátkem šedesátých let za jarého rozpuku obnovené konstituce již pevné kořeny. Vyučiv se jako novinkář a literární i divadelní zpravodaj s 23 lety v pražském denniku německém, osvědčil se po té jako redaktor dvou časopisů beletristických "Obrazech života" a "Rodinné kronice": tam svedl úspěšné kritické půtky s představiteli starého literárního pokoleni za zásady mladé školy a ziskal si pověst nebezpečného polemika a vtipného satirika, kterou potvrdil i veršovaný pamflet "U nás" (1858) namířený hlavně proti Jak. Malému. Ale když s rakouským absolutismem r. 1860 padlo i úzkostlivé omezeni 12