11- votní činnosti; mladí Iitel1áti spěchali do Francie a studovali, líčili. naivně posuzovali společenské i umělecké poměry v Pai-íži; politikové snažili se pi-enáseti liberální dogmata francouzská do ústavního života své vlasti: německé politické časopisy pt-izpůsobovaly se publicistice pařížské, - a naopak řada žurnalistů a spisovatelů francouzsk)~ch. mezi nimiž byli zejména Saint Marc Girardin, Lerminier, Saint René Tai1lanclier a Quinet, stuc1ova'la Německo hlavně po stránce politické v bezprosti"edni blízkosti a poučovala o něm svoje krajany s obšíľ11OU bedlivostí a s poctivými sympathiemi. Od politiky francouzské, jejíž intensivní vliv se hlásí v celé činnosti Boerneově, postoupilo se kfrancouzským doktrinám společenské emancipace, kterou představovali především Saint-Simon a Enfantin jako myslitelé sociai]ističtí a Georges ~and jako thesová romancierka hlásající mravní a společenské osvobození ženino. Kdežto Heine v mužné své periodě úplně se vzdal učení Saint-Simonovu, dováděje je, až k nejzazším důsledkům a slučuje jej s hegelianismem samostatně pojatým, řešilo si Mladé l\ěmecko odhodlaně a soustavně problem, jak nauky Saint-SimQnovy daly by se organicky pi-enésti do německého života a synkreticky spojiti s národními poměry i s ideami za Rýnem. Nejjasnějším dokladem tohoto úsilí je Gutzkow: v osudné» W al1y« pokusil se těsně sjednotiti emancipaci ženy a emancipaci smyslů, pojatou po způsobě G. Sandové s náboženskou kritikou německou; v životě kolísal mezi německým liberalismem, zakládajícím se především na Boeľ11eovi. a mezi kommunistickým socialismem opřeným o Saint-Simona, což vysvitne nejjasněji, srovnáme-li jeho dvě díla politických charakteristik »Oeffentliclte Charaktere« (1835) a »Die Zeitgenossen« (1837) Mnol,lem zdrželivěji než k francouzské politice a k francouzsk)'m theoriím sociálním chovalo se Mladé Německo k francouzskému literárnímu umění, obdivujíc se mu sice srdečně, ale podléhajíc jen dosti skrovně jeho vlivu. O francouzské škole romantické, jak se shromažc1'ovala v Nodierově »Cénac1u« a kolem »Globu«, mohla se mínění rozcházeti a také se vskutku rozcházela. Goethe, jak od r. 182'7 čteme v rozmluvách s Eckermannem, zajímal se neobyčejně o básnickou tu družinu, hlavně o V. Huga; a zcela správně vystihl a posoudil její nově nalezené a vyjá,řené rysy krásy a význačnosti. Odborný znalec a konservativní spisovatel Victor Aimé Huber v pěkné monografi»Die ,neuromantische Poesie in Frankreich und ihr Verhiiltnisz ztl der Entwickelt1ng des franzosischen Volkes« vykládal hnutí francouzské literární mládeže z romantismu. z vlivu německé filosofie. z odporu proti básnictví klassickému a z hluboké melancholie ovlá-