Moralistní kritik hlubšího založení jest si naopak vědom, že hásnik spolupracuje na mravnim vývoji lidstva, jednak tim, že pravdivě odhaluje neudržitelnost ustrnulých konvencí, jednak že tuší vyšší formy etického života a zpodobuje je kladnými typy; i v této přičině jeví se uměni anticipaci vývoje. Odkrýti v básnickém díle toto úsilí, promysliti, co hásnik napovídá, přibližovati pochopeni čtenářŮ tyto mravně tvůrči činy spisovatelovy - toť nejvznešenějši úkol moralistniho kritika, který teprve j.im se stavl do služeb života a nikoliv do područi odumirajicich předsudkův. Nikdy nestává se toto poslání naléhavějším než v dobách mravní a náhoženské krise,. pak pHsluší moralistnimu kritikovi ukazovati v dílech literatury krásné i ve spisech filosofických k prvkům obrody etické a osvobození náboženského a to často i ve výtvorech, jež na prvni pohled se zdají útokem na vládnouci mravni citěni společenské. K činnosti té přihlásila se horlivě vážn~ kritika· zá· padoevropská na. sklollku . XIX. věku,odhaJujíc v slarjJlyrieeJlJ':lgli()J~é.~_Y_iJ!~ké.mfQmáně a v. severském dramatě krásu nového idealismu a humanismu; ve Franciiuiv(li-iliP:Desl~~di~s, O. Lourié, E. Rod, G. 8arrazin, M. de Vogiié celou školu, jež hodnotně přispěla k duchovnímu občerstveni své vlasti. Zvláštnim případem kritiky etické 'jest ryze moderni způsob P{)suzování umčni se stanoviska mor á I k y hi () log i c k y v Ý voj o v é. Jsouc neodlučitelno od ostatnich životních podminek společnosti, má uměni úkol povzhuzovati k životu a přispivati k vy· tvářenI vyššich vývojových foremj umění, jež pod· paluje životní vzestup, jest dobré, vznešené, krásné, kdežto opovržení si zaslouží každé uměni úpadkové, slabo~ské, churavé. Bedřich Nietzsche, jenž vedle 2:1