sny o svobodě národů zahrají mladým svým žárem, a tmavá skepse doby za živa pohřbených zatáhne je svými mračny. Bolestná vzpomínka na lásku zaškrcenou předčasnou smrtí zatřese naposled srdcem, a resignace klade poznovu na hroby věnce bez vůně a bez pelu. Jakoby v horečce zjeví se starému putov •níku daleká arabská poušt, a šumavské hvozdy zašumí do sirého městského bytu svými haluzemi. A jako všickni starci přivírající ne dlouho před skonem oči, má tuto i Neruda obrácenou perspektivu »Co statkem mým, to zřím jak v dálce stinné, co zmizelo, mně sku •tečností kyne«. V citové sféře, které teď po prvé u Nerudy neovládá a nekontroluje přísný rozum, odehrává se proces ob .•dobný: veškeré prvky, životem dobyté,disciplinou kul. tury a palestrou praktické filosofie uměle vypěstované, ruší se zvolna, a-zůstává několik základních vztahů rodových, rasových, náboženských, jimž Neruda dává nejinak než mesianisté polští národnostní obsah. V pa· šijovém vlastenectví, této dominantě všech »Zpěvů pátečních«, kříží se zvláštní kontrasty: Neruda ne. přestává být liberálem a zachvívá se v náboženských ekstasích; mluví stále v symbolech katolické liturgie a inspiruje se mocně husitstvím; prožívá až do dna bytosti tragiku národní minulosti a vrací se k radikál. nímu protihistorismu mladoněmeckých svých let;zpívá svatodušní pozdravy kosmopolitickému sbratření ná ..• rodů a stupňuje chvílemi svou mesiánskou víru ve vyvolené poslání svého lidu až k šovinismu, láme zoufale hůl nad marností veřejného zápasu a volá 9IJ