a básnicky symbolisoval ve volném kraji, slastně se chvějícím v objetí oblohy.Ale hory, jež Neruda zná od odstínů ovzdušíaž po flóru, neinspirují ho ani tesknou vznešeností ani chladnou výší; zdůvěrňuje si je. Pod jejich stráněmi a vichřicemi prochází ve střídavé hře dojmů a nálad posledními plesy a prvnímí tuchami smrti; konec podzimního cyklu jest táhlé, chmurné maestoso. V každém cyklu »Prostých motivů« znamená závěrečná báseň vystupňování a vyvrcholení: opojná erotika z motivů jarních vyhnána v apostrofě T erézy a Gesu až k paroxysmui syntesu slavného léta, avšak zároveň. i divinaci zádumčivé jeseně zavírá toužebná vzpomínka na Hálka; celou tichou moudrost podzimu v tragické stručnosti zhuštuje strofa: :t Je pravda! Nač se plavit mořem, nač slézat strmých horstev lem: zde zcela nízký pahrbeček, a za ním zcela nová zem!« Stilove tíhnou podzimní a větší ještě měrou zimní mo. tivy ke krajní prostotě výrazu, obmezují se na kratičké strofy, užívají písňové jednoduchostí prostonárodní, varují se deskripce a široce malebné dikce a právě tím "dosahují hlubokých účinků -- kolik melancholie a kolik lyriéké krásy zamčeno je jen ve čtyřverší skoro prosaické na pohled: :t Již širý kraj zhnědnul, a hory jsou jak holé zdě, a vzpomenuv jara, nevíš víc, nač bylo zde;c 94