že Vojtěch, který pokládal pod svou důstojností přepisovati pro dobrého strýce jeho veršové hříčky, zahájí svou veřejnou literární dráhu jako zřízenec filipa Brzobohatého, jako překladatel a upravovatel jeho krvavých románů sešitových. Na počátku jest mu omluvou, že bezelstně upadl do jámy lvové, ale ani později nenachází mravní síly neb prosté sebezáchovné vůle, aby střásl toto bědné jařmo, ač se v této službě povážlivě zadlužil, ač tu vytrpěl mnoho zimy a hladu; ač se stále cítil ponížen. Jak ubohou loutkou jest tento veršovec, jenž by zahynul, kdyby do jeho osudu nezasáhl deus ex machina! Patnáctá kapitola zahajuje druhou, značně kratší část románu, kde se Vojtěchovi, rozvrácenému vlastní vinou, dostává zásluhou jeho spřízněných ochránců, jednak duševního ozdravení, jednak pevné životní základny - jest to pravé zmoudření dona Quiiotta. Čtenář, nikoli však Vojtěch, tuši rázem, že- se ho krasoduchý sta-rší pán, se strýcem spřátelený »profesor« Stoklasa, ujímá za dorozumění Matěje liostivíta Koudely, který z povzdálí se starostlivou pozorností sleduje pochybenou dráhu synovcovu. Ani Stoklasu, jenž v dějovém rozuzlení má tak významnou účast a který nadto se v druhé části románu jeví důslednou folií Vojtěchovou, nedovedl Svatopluk Čech uvésti do vypravování lépe než nahodilou známostí kavárenskou; později stává se tento staromódní mecenáš jedinou záštitou Vojtěchovou, když se »kandidát nesmrtelnosti« přece odhodlal, aby dal vyděrači Brzobohatému výpověď a když od něho odešel prodlužen a nad sebou zoufaje. Nejen přislíbí naložiti jeho verše, ale i pozve jej k dallšímu pobytu na venkově, vybaviv jej napřed penězi, aby mohl zaplatiti své dluhy a slušně se obléci. Stoklasova a Vojtěchova selanka na venkově jest závěrem románu. Zdařile propracovanou postavou Stoklasovou rozšířil Svatopluk Čech velmi výhodně rámec své satiricko-humoristické skladby. Dotud šlehalI satirou vlastně jen jedinou vrstvu literární, básnické začátečníky, nedočkavě ztékající Parnas, neboť Matěj liostivít jest leda veršující ochotník, filip Brzobohatý pak představitel oněch slovesných nížin, jež se skutečným písemnictvím jenom vzdáleně souvisí. Nyní vstupuje do děje typický mluvčí staršího pokolení literárního, jenž sám sice netvoří, ale zato tím vydatněji poesii vnímá a prožívá. Jest to vlastenecký romantik filologického střihu a usedlé střízlivosti: jako jeho blíženci z »Osvěty«, žádá po básníkovi svéráznost látkovou, přísnost jazykovou, stálý zřetel k zachované původnosti do224