první kapitolu svého milostného románu; na ni hledí s divokou výčitkou však také, když mu zklamání v lásce tiskne do ruky zbraň. Vytěžil-li Svatopluk Čech tolik ze vzpomínkového pokladu pro krajinné pozadí básně, nesáhl méně vydatně do osobních prožitků a subjektivních vztahů při povahokresbě ústředního hrdiny a při dějové osnově. Více než bychom se nadáli při skladbě založení tendenčního, jest Jan Burian podobencem básníkovým. Jako potomek rychtářské rodiny perucké jest též mladý zeman třemšínský synem starodávného selského kmene, který »žil v tuhé práci na zděděném lánu a znal jen vesských jizeb skromné vděky«; dí-li však dále o sobě, že »první vzlétl do jiného kraje ze skromné vísky, ze hnízdečka dědů«, hodilo by se to spíše na Františka Jaroslava než na Svatopluka Čecha. Zato ryze autobiografické jest Burianovo stálé kolísání mezi selským venkovem a lesklou kulturou městskou, promítnuté v básni dokonce srážkou dvojího ženství; co v obraznosti si dokreslil polotragickou zápletkou erotickou, to ve skutečnosti prožíval jako útěk z dusných města zdí na venkov, do zeleně, pod stromy a mezi květiny. Leč ani sama erotická náplň »Zpěvníku Jana Buriana« není beze vztahu k osobním prožitkům Čechovým. Motiv blouznivé a plaše nevyslovené lásky mladého demokrata k luzné dívce šlechtické byl ze sladkých i bolestných zkušeností jinochových; jestliže si jej zpřítomnil muž již čtyřicetiletý, vkládal do něho asi touhu sirého srdce garsonova po nedostižném, a tím žádoucnějším ženství vůbec, které vztaženému náručí stárnoucího nadšence vzdalují výsady mládí stejnou měrou, jako privilegia rodová znemožňují muži z lidu přístup k dámě šlechtické  takto do SteHy z boreckého zámečku se vtělilo Čechovo pojetí mladého ženského ideálu, který kyne, vábí, slibuje z dálky, ale pak krutě ztrácí se v mlze. Avšak k Svatopluku Čechovi mluvila žena ještě hlasem jiným, jako dcera země, poselkyně, dárkyně a rozmnožovatelka přirozeného, prostého života, jako strážkyně krbu a kolébky; byl to korektiv smyslového zdraví, pudového realismu, prosté rodinnosti vůči paroxystické romantice blouznivého snílka. Svatopluk Čech nedovedl jako velcí básníci ruští i západní smířiti dvojí ten typus ve vyšším slohu a vytvořiti ženu smyslového vděku i duchovního posvěcení v jedné osobě - vždy nacházel tu dualistický rozpor. Tak i ve »Zpěvníku Jana Buriana«. Do jaké míry také on podlehl - alespoň v obraznosti @ typické slabosti mužů čtyřicetiletých, kteří v ženě hledají především 206