hned po Václavově odvážném vyznání celou záplavu blesků ozařujících sině kupoli chrámu salvatorského za hukotu hromu. Vrcholného účinu, o nějž básník usiloval zároveň patetikou slov i nanášením svítivých barev, bylo dosaženo: ostatek zpěvu, oqehrávající se ve Václavově cele v podstřeší klementinském, má ráz pouhého doznívání dějového i psychologického. Nejde však již o pouhou slovní půtku s Konrádem, jenž Václava neodbytně stíhá, když byli jinými novici vystřídáni při adoraci; nastane nyní mezi oběma skutečný zápas. Předmětem jeho jest osudná kniha Ambrožova, která nadobro ovládá posledních sto veršů čtvrtého zpěvu. Rozvlekle a v celku zbytečně rekapituluje básník její vliv na Václava; z ní vykládá jeho rozhodnutí opustiti Tovaryšstvo a spojiti se se Smilem; ji po skončené šarvátce ponechává v ruce Konrádově na důkaz, že se duchovní slídič nemýlil, když obvinil Václava z kacířského přerodu; jí dává za úkol zasvětiti otce rektora do Václavova tajemství, zatím co nešťastný novic upí uzamčen a uvězněn v pusté své cele. Situace, v které se Václav z Michalovic ocítá na konci čtvrtého zpěvu, shrnuje všecku tragiku mladistvého hrdiny Čechova, způsobem opravdu typickým. tloroucí ušlechtilý idealista dostoupil toho stupně mladosti, kdy možno prozříti a odložiti klamné iluse chlapecké. Pohlédl do světa, jenž jej k sobě vábí kouzlem dvojnásobným: sladkým půvabem lásky, opájející jeho cit, a mužnou krásou statečného činu, shodujícího se s požadaJVky jeho mravního uvědomění. Jedno z těchto rozcestí vyvolí si rozhodně, neboť pro něj íiž není náVratu k omylné stezce dosavadní. Rozpřahuje ruce po životě, který nabízí takové možnosti, dodává síly krokům vedoucím do širého světa. Ale tu zapadají za ním dveře žalářní: vše jest mu znemožněno, uzavřeno, odepřeno. Básník skoro třiatřicetiletý nepředvede svému čtenáři tedy tragiku nesnází, překážek a pokušení, které osud valí muži do cesty, když přestal býti jinochem, nýbrž znovu a znovu se vrací k jinošským krisím a katastrofám oblíbených svých Mcyrich, jejichž duše i sudba mu Ztlstaly nejbližšími. Václav z Michalovic jest typický Mcyri, přeložený do Čech věku sedmnáctého. Co zbývá mladému vězni v klášterním žaláři, za nímž zapadly dveře vedoucí do života a který se skutečně podobá »mladému zajatému sokolu v kovové kleci«? Samomluvy, jimiž si sám úsilně vemlouvá možnost úniku a spasného rozhodnutí. Sny, promítajíci touhu 45