květu českého husitství, přece neodolal ani v této době věrné zálibě, jež jej po celý život, od »tIusity na BaItu« až po »Roháče na Sioně« vedla k tragickým koncům husitského válečnictvi, a skoro současně se »Žižkou« uveřejnil ve »Květech« r. 1879 s pseudonymem fr. Paláta krátkou improvisaci historicko-politickou »V buřanu«. K živému zájmu o hynoucí české táborství poií se zde dva osobní motivy další: cestovní vzpomínka z pouti k břehům černomořským a ruské naděje nadšeného slavjanofila, čímž báseň značí přechod od »Žižky« k »Zimní noci« a k »Slavii «. Stručné líčení ukrajinské stepi vlnící se pod blankytem tiše kvetoucím buřanem, tvoří krajinný rámec, do něhož básník vkládá dějinnou visi, velmi blízkou »tIusitovi na Baltu«. Ve shodě se zprávami čtvrtého dílu »Děiin« Palackého, kde se válečné výpravy: husitské na sklonku XV. věku sledují až na nejzazší pomezí polské a do Ukrajiny a uvádějí v souvislost s organisací kozáků na úsvitě XVI. věku, Svatopluk Čech předvádí uprostfed nekonečného travnatého more maloruského poslední výběžky hludného vojska Sirotků, které dobrodružný osud válečný po porážce v Uhrách vrhl daleko na vf'chod. Sešlí a unavení bojovníci na bitevních vozech i na koních dospěli sem s ženami i s dětmi, aby se rozptýlili a zvolna pohynuJi. Pateticko-realistický způsob drsné a vzrušené názornosti, s nímž básník vyvolává obraz žalostného zástupu zbědovaných Sirotků ve vetchém šatě a ve zrezivělé zbroji a s nímž jej doplňuje postavami osmahlých žen i vděku plných dětí, připomíná široký štětec Jana Ma1:ejky, mistra to, který mezi své mohutné podobizny polských a litevských bohatýrů zařadil také českého hejtmana husitského, Václava Vlčka z Čenova. Ryze matejkovská jest i ústřední figura Čechovy chmurné skupiny Sirotků, zbloudilých po kvetoucí stepi ukrajinské, kmetný, smrtelně raněný vůdce, jenž přišel složit unavenou hlavu uavždy pod pestrý buřan. Jako válečníci v znesvářeném Žižkově ležení před Prahou, slučuje i tento stařec vášnivce náboženského a vojenského; jet s mečem bible jeho nejvěrnější průvodkynÍ. Dvojí ten rys vrací se též v jeho řeči na rozloučenou, spojující po zp"Osobě »tIusity na Baltu« závěť s věštbou, avšak připojující k tomu nově mravní soud o vině a trestu zpronevěřilého táborstva. Přísně láme, v duchu zralé humanity čechovské, skonávaiicí vůdce hůl nad! samo(lčelným bitevním a dobrodružným řemeslem svých čet, které pro zisk a z krvelačnosti stalí se bojovníky z povolání a uvalili .na sebe hněv 2* 19