bouzeiící se Praze a ležení velmi úzkostlivého paralelismu; ježto však mu nyní nejde jen o Žižku, nýbrž i o stranu Pražanů, propracoval vedle zvukové oblasti i partie malebné. Zlato a purpur ovládají hrdé město, které se probouzí v iitřních červáncích; gotická krása dvojvěžatého Týna kraluje vzrušenému obrazu; místo šeré důraznosti Karla Svobody hlásí se barvitá nádhera brožíkovská· Než, pojednou básník sám se přerušuje v zálibném počínání malířském, jako by si řekl káravě: čím jest tato všecka planoucí skvostnost pro Žižku, zapředeného do šerých pavučin přísných myšlenek a reagujícího leda na dojmy zvukové? Proto ihned se Svatopluk Čech přenáší k jemné zvukomalbě procítajícího tábora, jak slepý vůdce vnímá stupňující se ruch a hluk, aby vyvrcholil bohatou tu škálu strhující hudební fugou válečného chorálu husitského. Čelakovský dosáhl ve svém »Prokopu liolém,~ značného účinu, když dal nad postupující hradbou vozovou prostě rozhlaholiti se písni »Kdož- jste boží bojovníci«; Vocel v druhém zpěvu svého »l\\stitele« uznali za' vhodné parafflazovati didakticky její náboženský obsah; Svatopluk Čech použil umně vypracovaného a virtuosně odstíněného přirovnání homerského, aby vystihl úchvatnou gradaci, s jakou se ležením a odtud celým krajem šíří hřímavý ten zpěv. Ale opět Svatopluk Cech chtěl podati něco více než skvělý šperk umění verbaIistního. Píseň probouzí Žižku z těžkých a temných jeho chmur~ vrací jej takřka životu· a činí nově vnímavým pro události mimo stan. Tam odehrává se výjev plný rušné malebnosti; ze zprávy bratra Jaroslava zvídá slepý vMce o skvělém poselství pražském, které se s barevnou nádherou blíží a již předstupuje před L:ižku, aby mu nabídlo mír- jménem města i knížete Korybuta. Jestliže hlas mluvčího jest přehlušen prudkou hádkou poslú pražských a hejtmanů táborských, nedosáhl tím Svatopluk Cech pouze dramatického vzrušení, propukajícího pádnou stichomythH, ale'vvhnlllse též oslabení dojmu, k němuž by bylo došlo, kdyby byly hned za sebou podány hned dvě rétoricky zaokrouhlené řeči pražského parlamentáře a t:}"nskéhť? kazatele: Dobral se tím i dalšího efektu: mistr Jan Rokycana SIVým důstojným vystoupením nekonejší' pouze hněv ž'ižkův, nýbrž zároveií stoupající' vádu mezi Pražany a Tábory, již již hrozící přejíti ve vřavu' bitevní. Uživ podnětu ze Svobodova kartonu, zal oživ podobiznu Rokycanovu na }wntrastu ušlechtilé bledosti s přísnou černí kněžského roucha' a, ha~ 13