Anežce, a aby ji vyrval milenci, roztouženemu a včľnému lodníku Josefovi, rozdmychal strašnou bouři, jež roztříštila ,koráb a pohřbila nedaleko břehu pod jeho ssutinami Josefa. Anežka však, vidouc milencovu zkázu, vrhla se do moře, a tu vztahuje »král bouře" jako »slizkoramenný polyp« ruce; leč jest sražen démantovým čepelem anuělským; v mořské hloubce pak pod vrakem korábu zasnoubila se mrtvá těla milenců, Anežky a Josefa. Sentimentálni tato idylka cudné a věrné lásky dvou nevinných dětí moře trvající přes hrob, do níž vilný a mstiv}" zloduch zasahuje katastrofálně, zpracována tlest naivním slohem odtažité a matné erotiky Čechova mládí. Čistá a prostá náklonnostk vyvolenému hochu plní dívčinu duši zbožnou důvěrou a jistotou, která propuká něžnou, ač ve výrazu příliš strojenou vstupní modlitbou k »hvězdě mořské«; stejný duch prostoty a skoro dětské jistoty vane z písně mladého lodníka, jenž miluje moře nade vše; a posléze ve finale, kde básník opustil svou objektivnost a líčí nám setkání mrtvé Anežky s utonulým Josefem, obestírá nás t~!Ž věčný a blažený mír věrné lásky. Jako skřípavá disonance vplétá se do tohoto milostného adagia posměšný a chtivý hlas »krále bouře<\ v působivém kontrastu, zrale promyšleném. Sotva dívka pronese nyvým svým hlasem láskyplnou modlitbu před kaplí na břehu, zahouká mořský zloduch cynickou svou hrozbu a naze frivolní svůj milostný návrh. Když Anežka vrhla se do vln, jako věrná obět lásky, chce se jí »král bouře« lačně zmocniti, avšak zahnán, musí ustoupiti sboru andělů, kteří nad utišenými vcdamí zpívají chorál klidu a smíření. Mořská tato balada nebyla vypracována ani dosti plasticky ani v jednotném slohu. Nejasným v ní zůstává Josef, milenec Anežčin; nevíme, zda jest hochem v koši na stožáru, jehož zpěv patří moři a nikoliv milovar..é dívce, neurčitá jest i demonologie této mořské fantasie, ježto nedovedeme řici, jak daleko sahala moc křesťanských andělů vůči mořskému vodníkovi »králi bouře«; matně provedena i lokalisace ztroskotání, jež Anežka s břehu múže sledovati až do podrobností. Slohová zákonnost skladby roztříštěné do krátkých odstavců, jest jen nepatrná: od Llzavřených ~. případně karakterisuiících kupletů, jež básník vložil do úst hlavním jednajícím osobám, odrážejí se dvě pasáže výpravně popisné, předvádějící podobu i osud "krále houře« a. hlavně závěrečný oddíl, kde básnik sám mluví v první osobě 57