věřiti do slova zprávě Čechově, že onen námořník »vnukl mu myšlenku<-: ke skladbě »Bouře«, ale pravděpodobně dalo jeho vypravování určitější obrysy Čechovým představám o rozbouřeném moři, jež choval od let a jež zesílily četbou Byrona a Preiligratha. O vlastním procese koncepčním, který zabouřil myslí dvaadvacetiletého juristy v posluchárně v Karolíně někdy r. 1868 vypráVÍ Svatopluk Čech sám: »Vracím se domů z koleje, ale nemám hlavu nikterak naplněnu vědou právnickou. Již při suchopárném výkladu profesorově zašumělo mi v hlavě, a šumění to provázelo mne po celou cestu domů. Znělo to jako hukot větru a vln, jako praskot stěžně a ráhen, jako svištění lan, jako chechtot racků, ale nebyly to hřmotné zvuky skutečnosti, nýbrž tajemná, jedva slyšná a přece úchvatná i opojná hudba rozechvělé mladistvé fantasie ... « Tedy další doklad pro ty~ický proces tvůrčí u Svatopluka Čecha: opět rodí se báseň z prvků podvědomých a iracionálních, opět hlásí se její příchod do vědomí náladou zvukovou, ba hudební, opět vzniká z hudebního živlu obraz. »A beze chlouby mohu říci,« pokračuje Sv. Čech ve vzpomínkové zpovědi, >,že byl ten mlhavý obraz bouře, jak se vznášel v mé duši, Dpravdu velkolep~-«. I tentokráte však musí pravdomluvný básník připojiti bolestné ale, v kterém obsaženo jest přiznání k vychladnutí a vystřízlivění z rozkošné hořečky tvůrčí. »Ovšem na těch několika troskách,« dodává poeta sám, »kteí"é ona duševní bouře posléz na papír vyhodila, zhyl jedva matný odlesk její poesie.« Trosky ty jsou nám zachovány. První verse básně »Král bouře«, kterou Sv. Čech zaslal Em. Tonnerovi pro »Světozor«, mísí v devíti svých stručných oddílech, z nichž každý má jinou úpravu slok a rýmu, objektivní epiku se slohem uzavřených písňových vložek buď monologických neb sborových; kromě titulního, groteskního a posměšného hrdiny z rndJl 1l1nřskj'Tch dlIch{l sJv.~íl11~ rvhMskoll dívku Anežku, mladého lodníka u stožáru, starého zkušeného námořníka Jaka, dvoji.::i černocha a dívky ve visutém lůžku v kajutě, vzbouřené lodníky a krotícího je kapitána na palubě, anděly míru zpívaiící v oblacích. Takto střídá se v polyfonní fantasii mořské svět reální s bytostmi duchov}-mi, a na dramatickém napětí dvojí té říše osnována jest také hlavní fabule cyklické skladby. Duchový stařík mořský, král bouře, jehož poloděsný, polosměšný zjev vykreslil básník se vším nákladem pohťidkové fantastičnosTi a grotesky, zatoužil po krásné rybářce 56