vem pronáší hejtman-kmet, jenž cíti smrt, svou závěti v plné husitsk6 zbroji chce býti pohřben, sedě jako na voze válečném, ve skalní sluli. těsně při mořském břehu, >}zkamenělý věkovité slávy české strážce«; příklona k mohutné závěrečné pasáži Heinových »Dvou granátníků4/; jest nepopěrná. A však báseň nekončí se obrazem pohřbu a hrobu Husity na Baltu, třebaže závěr o hlasném kypění Oaltu u posledního stanu hrdinova, jímž vyznívá šestá strofa, má prudkost vyvrcholení; v druhé své tásti přechází historická romance v tendenčně zbarvenou visi přítomnosti. Přechod od výpravné části básně k dílu druhému, kde malebné vidění stupňuje se v důrazné memento, proveden jest formou důrazného kontrastu; proti husitské velikosti staví se současná naše malátnost, kdy »pěst hnije, Evropou co třásla«. Leč z této mdlobné nálady, přenáší se obraznost Čechova opět k pobřeží moře, kdysi slovanského: tváří v tvář hrobu českého hrdiny ukrytého v baltském pobřežním útesu prožívá básník přímořskou samotu divoké přírody severské, prožívá divoké hrůzy bouře na vlnách, která ničí koráb, prožívá děs lodního hlídače,' když uzří strašnou a tajemnou podobu Husity, jakoby připraveného k válečné písni a trestajícímu útoku. S pravým básnickým taktem Čech, jenž v čistém liberalismu úplně ve své ~kladbě opominul náboženské stránky husitství, použil veškerých prvků tendenčních jen k zvýšení vzdorné a chmurné nálady v tomto svém prvním, opravdu mistrovském díle, o němž svorně pracovalo jeho barvité umění sytého a názorného slova i jeho záliba pro vznosnost a pádnost řečnickou; při rozeno, že zvukové i malebné hodnoty strhuJíc1 té básně doznaly obdivu jak hned po uveřejnění II mladistvého Vrchlického, tak skoro padesáte let později v kritickém ocenění Šald·)vě a Theercvě. Kdetto v předcházejících »Kandiotkách« bylo na básnickém procesu zúčastněno hlavně jen oko, zachycující barevný povrch místní dálky, přihlásil se v »Husitovi na 'Baltu« o podíl také sluch, aby vyňal rytmus velkých událostí z dálky časové a aby dějové tempo znásobil divoce živelnou hudbou rozbouřeného moře. Ale tato dálka časová jest pouze zdánlivá: Svatopluk Cech jí nepřeklenul toliko teplou a výraznou názorností svého sytého verše, ale i vášnivým zaujetím své myšlenky, která v hrdinství dějinném vidí závazek pro přítomnost a osvobození z iejí mdloby, Na téže zásadě jako »Husita na Baltu« zosnován jest i »Buben~, psaný rovněž r. 1868: historický obraz z válečného hrdinství českého 3* 35